Trop is teveel

Het Sinterklaasfeest is voorbij en ik moet er geen tekeningetje bij maken dat dit in Nederland een enorm groot feest is; eigenlijk groter dan Kerstmis. Maar voor mij begon het de laatste dagen toch wel wat teveel van het goeie te worden. Overal waar je kwam, hoorde je de Sinterklaasliedjes in allerlei versies. Een pepernoot hier, een mandarijn daar, een tekening hier, een pietenpop daar,... ze waren vrijgevig in de winkels...

De Kapoenen kwamen ieder om beurt naar huis met een knustelwerkje: een zak van zwarte piet, een pietenmuts, een pietenkraag, een sinterklaashoofd op een rietje, elk een schoen. En dan nog niet te vergeten de zakjes pepernootjes die ze elk kregen (op PSZ en Lycée) en de pepernootjes die ze elk bakten.

Woensdag kwam Sinterklaas langs op de school van Grote Kapoen. En het begon al in de ochtend. De deuren van de klasjes waren nog op slot, die pieten toch... En daar kwam de directeur als redder in nood om de deuren te openen en wat zagen we in het klasje van Grote Kapoen? Alle schoentjes waren gevuld met pepernootjes en snoepjes en een chocolaatje. Het feest kon niet meer stuk. Toen ik Grote Kapoen 's middags ging ophalen had ze een zelfgemaakte pietenmuts op een een pietenkraag om.

Donderdag was het feest voor Kleine Kapoen, want die ochtend kwam Sinterklaas op bezoek in de PSZ. En hij kwam met een jeep! Kleine Kapoen is nog wat bang van Sinterklaas en de Zwarte Pieten maar een bal als cadeautje maakte al heel goed. Sinterklaas vetrok naar zijn volgende opdracht en vervolgens liet ik Kleine Kapoen achter in het feestgedruis. Toen ik onze straat in fietste, botste ik als het ware op de stoet van Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten fanfare; op weg naar de school gelegen in onze straat. Waardoor ik diende te wachten tot de Goedheilighman de poort van de school binnentrad. Om maar te zeggen dat het toch wat teveel werd voor mij...

Maar goed, we zijn vertrokken voor enkele jaren Sinterklaasplezier en ja voor die kindjes is het toch wel een fantatstisch feest. Dus we blijven volhouden, voor die lachende gezichtjes, voor hen! En ja, die pepernootjes, die vind ik toch wel best lekker; zeker die van bij de bakker!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Claudette Cardigan

Grote Schrikkepeut