Terug naar school - terug naar de routine

Ondertussen is het alweer drie weken geleden, die eerste schooldag.  Het was dan ook met een bang hartje dat ze vertrokken en voor mij was het ook wel enigszins emotioneel, gezien ik hen voor het eerst niet zelf naar school bracht. Om 6u55 worden ze immers opgepikt door één van de vele schoolbusjes. Dat maakte het die eerste schooldag dan ook nog eens extra spannend natuurlijk.

De eerste week verliep niet altijd vlotjes. De overgang naar een nieuwe school, in een nieuw land, in een andere taal vroeg wat aanpassing. Hoewel beiden de kleuterschool in het Frans hebben gevolgd, zit die Franse taal enigszins ver weg. Vooral Lena, mijn gevoelige meid, heeft het er moeilijk mee; het idee dat ze niets kan (niet kunnen lezen of schrijven in het Frans) schrikte haar zodanig af dat ze op de tweede dag niet meer naar school wou. Na heel wat heisa is ze toch op de bus gestapt; en in de namiddag kreeg ik zelfs een mail van haar leraar dat we ons geen zorgen moeten maken, dat ze het flink doet in de klas en reeds vriendinnetjes had gemaakt.

Sinds vorige week krijgen ze bijles Frans en dat versterkt hun vertrouwen. Naast het Frans, krijgen ze ook Engels en een uurtje Thais. Genoeg uitdagingen dus dit komende schooljaar. Maar ik vertrouw erop dat het allemaal goed komt!

Ook de routine is terug. Om 6u worden ze wakker, om dan om 6u55 de bus in te stappen. Zij hebben geen probleem met dit vroege uur, ik daarentegen moet er toch nog aan wennen. Maar een troost voor mezelf: ik moet geen brooddozen meer klaarmaken! Ze krijgen immers een maaltijd op school; maar als ik vraag wat ze gegeten hebben is het antwoord steeds eenduidig: RIJST! En als dessert eten ze dan watermeloen, ananas,... en vorige week was er zelfs ijscrème.

Om af te sluiten: terug naar school, terug naar de routine; dat is hier uiteindelijk wel goed meegevallen in onze nieuwe thuisstad. De komende weken, maanden zal het nog hard werken worden om het Frans onder de knie te krijgen maar we geloven er in, en ook de leraren; en dàt laatste, dat stelt me gerust!!

















Reacties

Populaire posts van deze blog

Claudette Cardigan

Grote Schrikkepeut