"Wat ruikt zo hier?"

Dàt is een vraag die Grote Kapoen sinds een paar weken meermaals per dag kan stellen. Haar reukzin is in volle ontwikkeling heb ik ontdekt. Ik googelde zopas "ontwikkeling reukzin" en las dat een peuter pas vanaf driejarige leeftijd echt iets kan ruiken, namelijk vanaf dat ze hun neus kunnen ophalen of leren snuiten. De ontwikkeling van de reukzin duurt tot het kind 9 jaar is.

Een tweejarige ruikt nog helemaal niets. Dus als mijn Kleine Kapoen zegt: 'dat stinkt hier', dan weet ik gewoon dat ze haar grote zus imiteert en dus eigenlijk nog niets kan ruiken. Ze kan wel geuren waarnemen maar kan die nog echt niet onderscheiden van elkaar.

Grote Kapoen die ruikt tegenwoordig aan alles en nog wat: een bal, een stuk fruit, een boek, haar eten,... om maar enkele voorbeelden te noemen. Maar ze ruikt ook aan de pamper van haar kleine zus en weet mij dan te zeggen dat deze laatste k*k* heeft gedaan.

De ontwikkeling van de reukzin leidt alleszins tot hilarische taferelen ten huize Mama van Twee.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Claudette Cardigan

Grote Schrikkepeut