De Valet

Aan elke supermarkt, Starbucks, shopping mall, ook aan De Slager aka The Meatmaster... overal vind je De Valet. Het is zo een fenomeen waar wij Belgen niet echt bekend mee zijn, tenzij aan een hotel. Je rijdt tot vlak voor de ingang en daar staat iemand klaar om jouw auto te parkeren.

Ik kan mij daar wel eens serieus aan ergeren. Ook in Damascus had je De Valet maar hier in Amman is het echt overdreven. Zelfs het kleinste grillhouse hier heeft een valet.

Kan De Valet-gebruiker niet parkeren? Is hij/zij lui om van de parking naar de ingang te lopen? Of heeft het te maken met status?
Het is eigenlijk een combinatie van de drie, want:
1. de Jordaniër kan niet rijden (dit geldt tevens voor de Syriër, die dan eigenlijk nog slechter rijdt), laat staan parkeren,
2. de Jordaniër zie je zelden wandelen (dit geldt eveneens voor de Syriër),
3. zowel de Jordaniër als de Syriër met veel geld willen dit dan ook graag aan de buitenwereld tonen.

Maar beste lezers, ik moet iets bekennen: ook ik heb vandaag gebruik gemaakt van De Valet toen ik met Grote Kapoen naar haar wekelijkse gymsessie ging. Waarom? Omdat het makkelijk was en ik geen zin had om een parkeerplaats aan de zijstraat te zoeken. Dus toch wel een beetje uit luiheid.

Maar laat dit geen gewoonte worden, want anders wordt dat afkicken in Den Haag vrees ik: "hebben ze hier nou echt geen Valet?". Ik zal het al moeilijk genoeg hebben om aan de kassa opnieuw zelf mijn zakjes te vullen (meer hierover in een volgende post).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Claudette Cardigan

Grote Schrikkepeut