Claudette Cardigan

Toen ik de laatste La Maison Victor doorbladerde viel mijn oog onmiddellijk op het breipatroon van de Claudette. Kabels breien, het was een nieuwe uitdaging.

Ik begon bij het begin. De benodigde wol. Er staat 400g voor een maat S. Omdat ik de Claudette graag in Drops Kid Silk wilde breien begon ik te rekenen. 400g betekende 16 bollen. Dat leek me nu toch wel veel. Ik nam mijn Bernadette patroon erbij en daarvoor hoefde ik slechts 9 bollen van de Drops Kid Silk. Ik speelde op veilig en bestelde 12 bollen van de Drops Kid Silk bij Caro's Atelier (mijn favoriete online webshop voor breigaren, wegens het grote assortiment dropsgaren). Uiteindelijk zou blijken dat 9 bollen volstaan. Dus als je eraan begint, bekijk zeker eens hoeveel meter er op een bolletje wol zit, want uiteindelijk geeft dit de doorslag in hoeveel bollen wol je nodig hebt en niet het aantal gram.

Het rugpand dan. Dat ging vlot, evenals het kabelmotief.

Dan begon ik aan het voorpand. Alles ging vlotjes zoals bij het rugpand tot ik kwam bij de minderingen. Links / rechts aan het beging / einde minderen, het was voor mij onduidelijk of dit nu aan de armsgaten moest of aan de hals. Maar dankzij 'collective thinking' met haar en haar en haar kwam ik eruit; ook na het bestuderen van de schetsen die erbij staan. Je mindert dus eerst voor de hals, zodat je als het ware een V-hals krijgt en vervolgens gebeuren de afkantingen aan de armzijde.
De mouwen was een 'makkie'. Eens je met dat kabelmotief begonnen bent, volg je dit gewoon verder. en echt waar, kabels breien, het is helemaal niet moeilijk.

Het aan elkaar zetten van een breiwerk is iets dat ik steeds uitstel. Ik weet niet waarom, maar dat blijkt bij meerdere mensen wel zo te zijn. Het is echt niet mijn favoriete werkje. Terwijl je er eenmaal aan begonnen bent, zit het best snel in elkaar. Ik naaide eerst de schoudernaden aan elkaar en liet een opening van 10cm zoals beschreven staat voor de hals. Vervolgens zette ik er de mouwen in. Volgens de handleiding zou je eerst de zijnaden moeten sluiten en een opening laten van 24cm voor de armsgaten. Maar dat deed ik dus niet. Je kunt de mouw mooier verdelen, mijns inziens toch, als je deze er eerst aan naait. Daarna kun je in één keer de zijnaden sluiten van voor- en rugpand en de mouw.

Op de tekening zag ik ook dat er een boord is aangebreid. Maar dit staat dus niet vermeld in de beschrijving. Blijkbaar zou er op de facebookpagina van LMV een beschrijving staan maar gezien ik geen facebookaccount heb... Voorlopig heb ik geen boord gebreid en laat ik het zo. Het modelletje valt goed, ook zonder boord.

Misschien kan de beschrijving nog wat duidelijker maar uiteindelijk kwam het goed en ben ik blij met mijn Claudette!

Reacties

  1. Heel geslaagd! Het was fijn collectief te breien ;-) Ik probeer er nog een boord aan te breien en dan is hij hier ook klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaai, heel knap!!! Ik volgde de instructies van LMV zonder te rekenen en kocht dus 18 bollen kidsilk :) Ik begon al zo'n vaag vermoeden te hebben dat ik er nog een paar ging over hebben. Misschien maak ik dan nog wel een kinderversie voor één van de dochters. Moest je toch nog zin krijgen in een boord, hij staat ook beschreven op de website van La Maison Victor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kinderversie ga je er zeker nog uit krijgen :-) Ja, ooit brei ik er de boord aan... eerst een ander breiprojectje!

      Verwijderen
  3. Anoniem24/2/16

    vraagje: de 5 naalden tricot tussen de kabel-rij, moeten die niet 'in patroon' gebreid worden ipv in tricot? dus de steken (met bv. 5av voor en na de kabel) zoals ze zich voordoen ipv de hele rij rechts of averechts? ik heb trouwens 16 bolletjes kid-silk gekocht, zal dus teveel hebben, begrijp ik... aangezien ik niet meer aangemeld geraak via blogspot, kan je me eventueel antwoorden op morganmagic@live.be ? alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ja je breit die steken inderdaad zoals ze zich voordoen. Met de overschot kun je nog een miniversie breien!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Grote Schrikkepeut